Skip to main content
Nieuws

Voorproef educatieprogramma levert creatieve oplossing voor vismigratiebarrières

By 6 november 2020mei 27th, 2021No Comments

Dassentunnels, ecoducten, padden oversteekplaatsen. Vele dieren helpen we een handje drukke wegen overgaan. Maar hoe help je vissen eigenlijk oversteken? Groep 8 van onze Vissen voor Verbinding testschool brainstormde er tijdens de visles flink op los. Een vissenglijbaan zou echt een goede oplossing zijn, zo denkt de klas. 

Van dummie naar kenner

Emma en Fabiënne uit groep 8 zijn inmiddels echte zeeforelspecialisten. Dat moet ook wel wanneer een aquariumkar met zo’n twintig zeeforellen vijf weken in je klas staat. Elke dag voeren, de temperatuur van het water opmeten en  kijken hoe het met de visjes gaat. De school test sinds enkele weken het splinternieuwe educatieprogramma van het Vissen voor Verbinding project. En er wordt veel geleerd. Zo vertelt Emma: ‘Ik wist niet eens dat deze vissen bestonden. Maar ik weet nu zelfs dat de volwassen zeeforel terugkeert naar de plek waar hij geboren is.’

De zeeforel helpen omdat het niet goed met ze gaat, is volgens de leerlingen het belangrijkste. En daar is de klas hard mee bezig. ‘Voor het sluizenprobleem zijn al best veel oplossingen bedacht’ zegt Fabiënne. ‘Maar we moeten de zeeforel op nog meer plekken helpen.’

Obstakels voor vissen

Niet alleen dieren op het land, zoals herten en dassen, komen barrières tegen wanneer ze zich verplaatsen. Ook vissen hebben het vaak behoorlijk lastig. Ook zij komen vele obstakels tegen wanneer ze zich van A naar B verplaatsen. Bijvoorbeeld tijdens de paaitrek. Vissen als de zeeforel leggen dan lange afstanden af om in hun voortplantingsgebied te komen. Tijdens deze tocht zwemt de zeeforel tegen problemen aan zoals stuwen, dijken en sluizen.

De klas stortte zich op de vele obstakels. En oplossingen kwamen er:  een lopende band onderwater speciaal voor vissen om de stuw te passeren, een visglijbaan naast de stuwen en een visbuis onder de grond zodat de trekvis niet meer door de sluizen hoeft.

Kritische noot

Maar de meiden blijven kritisch. ‘We moeten wel kijken of maatregelen voor vissen wel nut hebben. Als de vissen het niet gebruiken is het een eigenlijk geldverspilling.’ zegt Fabiënne. ‘Ja’, beaamt Emma, ‘daarom hebben de vissen kleine zenders, gps zenders’. Met deze zenders worden de vissen gevolgd om te zien of ze langs de obstakels komen.

Dat gps apparaten werken doormiddel van meerdere satellieten, leerden Emma en Fabiënne vandaag. Emma berekende zelfs hoe ver weg een satelliet staat wanneer het satelliet signaal 0,12 seconden later bij een gps apparaat aankomt. ‘Ik denk wel dat ik het goed heb uitgerekend, maar gps is best ingewikkeld.’

Ondanks enkele lastige opdrachten tijdens de lessen, zijn Emma en Fabiënne tevreden over het lesprogramma. Fabiënne: ‘Het is vooral heel gezellig zo’n aquarium met vissen op school.’ In de pauze loopt ze graag even langs om alle vissen goed te bekijken. ‘Er zit zelfs een hele dikke forel bij van wel 20 centimeter!’

Het project Vissen voor Verbinding helpt trekvissen barrières te passeren door verscheidenen visvriendelijke maatregelen te treffen. Benieuwd naar alle visvriendelijke maatregelen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontdek het snel!

Visles bij jou op school?

Gek van vis of wil jouw school meer leren over vismigratie? Dan is het Vissen voor Verbinding educatieprogramma uitermate geschikt. Begin mei start het programma voor bassischolen uit de regio Lauwersmeer (Oost-Friesland, West-Groningen en Noord-Drenthe). Op zoek naar meer informatie of jouw school aanmelden voor het programma, mail naar info@vissenvoorverbinding.nl.

Meer lezen?

>> Waddenvereniging checkt: Eduquarium prima onderkomen voor jonge zeeforel

>> Hoe maak je een educatie programma over vissen?

>> Een vis in de klas?  

Leave a Reply